آپنه ی خواب خطر ابتلا به دیابت را در بین آمریکاییان آفریقایی تبار افزایش می دهد

7 مه 2020 - تحقیقات جدید نشان می دهد آمریکاییان آفریقایی تبار که آپنه ی خواب را تجربه می کنند، به احتمال زیاد به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

این مطالعه نشان داده است که آپنه ی خواب( وقتی نفس فرد در هنگام خواب متوقف و مجددا شروع می شود) سطح قند خون را افزایش می دهد، و در صورت عدم درمان، می تواند به دیابت نوع 2 منجر شود، بیماری دیابت در حال حاضر در بین جامعه آمریکایی های آفریقایی تبار شیوع بیشتری دارد. یافته ها نشان می دهد که مردان سیاه پوست 1.5 برابر بیشتر از مردان سفید پوست و زنان سیاه پوست دو برابر بیشتر از زنان سفید پوست به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

داده های این مطالعه، از مطالعه ی قلب جکسون که تقریباً 800 فرد آمریکایی آفریقایی تبار که تحت آزمایش آپنه خواب در خانه قرار گرفته بودند، جمع آوری گردید.

خواب این افراد از نظر مدت، کارآیی، تغییرپذیری شب به شب و اختلالات متعدد در هنگام خواب مورد بررسی قرار گرفت. این افراد بر اساس الگوهای خواب به گروههای مختلفی تقسیم شدند که شامل گروه های: خواب معمولی، آپنه خواب خفیف، آپنه خواب متوسط ​​و آپنه خواب شدید بود.

در بین شرکت کنندگان، 25٪ به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، 20٪ گزارش دادند که داروی دیابت مصرف می کنند و برای حدود 57٪ از افراد، آپنه ی خواب تشخیص داده شده بود، اما هیچ درمانی برای این مشکل دریافت نکرده بودند.

از میان کسانی که دچار آپنه خواب شدید بودند، 14٪ نسبت به افرادی که آپنه خواب نداشتند، قند خون ناشتای بالاتری داشتند که با سطح بالای HbA1c همراه بود.

احتمال بالا بودن سطح قند خون افرادی که در این مطالعه، وقفه های خواب ضعیف و الگوهای متفاوت خواب را تجربه کرده بودند، بیشتربود. در بین افرادی که به دیابت مبتلا نبودند، اختلال در خواب با مقاومت به انسولین بالاتر همراه بود.

نویسنده اصلی این مطالعهYuichiro Yano  گفت: این تحقیق بر اهمیت ابداع مداخلاتی برای بهبود برنامه ی منظم خواب، به ویژه در میان مبتلایان به دیابت تأکید دارد. همچنین مجدداً بر لزوم بهبود غربالگری و تشخیص آپنه خواب هم در میان آمریکایی های آفریقایی تبار و هم در سایر گروه ها تاکید می کند.

تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که الگوهای خواب با پیامدهای قلبی عروقی و متابولیکی مرتبط هستند. یافته ی اخیر نشان داد که تمرکز بر خواب خوب و با کیفیت می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در جامعه ی آفریقایی آمریکایی و در سایر افراد کمک کند.

این مطالعه در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/may/sleep-apnea-increases-blood-sugar-levels-among-african-americans.html